Niina Saaranen

Esittely

Moikka! Nimeni on Niina ja olen 21-vuotias opiskelija Helsingistä. Arkeni koostuu monipuolisesta urheilusta, työskentelystä, opiskelusta sekä kirjojen lukemisesta. Urheiluharrastuksiini muutaman vuoden ajalta on kuulunut juoksua, salibandyä sekä monipuolisesti erilaisia kamppailulajeja nyrkkeilystä jujutsuun. Tavoitteellisuus, kurinalaisuus ja positiivinen kehittyminen ovat avainsanoja tekemisilleni.

Intohimo juoksemiseen alkoi 2020 keväällä, kun päätin lähteä treenaamaan juoksua puolimaratonia varten. Juokseminen toi minulle uudenlaista kipinää ja motivaatiota salien sulkeutuessa ja opiskelijavaihdon peruuntuessa korona-ajan alussa. Innostuksissani puolimaraton vaihtuikin sitten maratoniin, joka juostiin viime syksynä. Talven alussa juoksin myös Nuuksio Night Trail -juoksun, josta pidin kovasti maastojuoksun erilaisuuden vuoksi. Juoksua tulen ehdottomasti jatkamaan tärkeänä osana elämää sekä hyvinvointia, ja tänä vuonna tavoitteena olisikin juosta niin 10-juoksua kuin puolimaratonia. Olen innoissani siitä, että pääsen levittämään juoksun ilosanomaa sekä motivoimaan niin uusia kuin kokeneitakin juoksijoita!

3. parasta asiaa juoksemisessa

1. Henkinen hyvinvointi. Juokseminen virkistää olotilaa ja poistaa stressiä! Juokseminen vaikuttaa myös unen laatuun.
2. Helppous, sillä voit lähteä juoksemaan heti kotiovelta! Voit juosta missä vain, etkä tarvitse mitään erityisiä välineitä siihen.
3. Fyysinen hyvinvointi. Juoksu kehittää monenlaisia lihaksia ja polttaa tehokkaasti kaloreita!

3. vähiten mukavaa asiaa juoksemisessa

1. Talviaika. Liukkaus, sade ja kylmyys saattavat laskea mielialaa ja vaikuttaa turvallisuuteen.
2. Huono harjoitusohjelma. Huonontaa juoksusuoritusta, joten on pidettävä huolta oikeanlaisesta juoksutekniikasta ja löydettävä itselle sopiva harjoitusohjelma.
3. Rasitusvammat. Oikeanlaisella venyttelyllä voi pienentää merkittävästi rasitusvammojen todennäköisyyttä!

Suosikkitreeni

Kaikki treenit hyvässä seurassa tai hyviä biisejä kuunnellen!

Mitä odotat vuoden 2021 Helsinki Half Marathonilla?

Energistä ja iloista tunnelmaa sekä onnistumisia! Toivon myös yhtä upeita maisemia sekä kannustusjoukkoja kuin viime vuonna!

Tavoite Helsinki Half Marathonilla?

Tämän vuoden tavoitteena on juosta 10-juoksu alle tuntiin sekä alittaa puolimaraton 2:00.

Puolimaratonin ennätyksesi? Muita ennätyksiäsi?

Marathon ennätys 3h56min sekä Nuuksio Night Trail 1h39min

Kuinka valmistaudut Helsinki Half Marathonille?

Henkilökohtaisella juoksuohjelmalla unohtamatta monipuolista elämäntapaa. Jatkan liikkumista monipuolisesti sekä pidän huolen venyttelystä. Aion myös kiinnittää huomiota terveelliseen ruokavalioon sekä unirytmiin. Henkisen hyvinvoinnin ylläpitäminen on myös tärkeä osa onnistumista!

Seuraa Niinaa Instagramissa: Niizuli