Mika Bergman

Lyhyt esittely

Olen lähes 5-kymppinen juoksija. Juoksuharrastuksen aloitin aika tarkkaan 5 vuotta sitten yhdessä nykyisen puolisoni kanssa. Silloin ensimmäisillä lenkeillä 500 metrin jälkeen minun piti vaihtaa kävelyksi eli juokseminen oli juoksua ja kävelyä vuorotellen. Tuota ennen oli mennyt muutama vuosi jalkavaivan parissa ja sitä ennen noin 15 vuotta keskimäärin liikuin vain kerran viikossa.

Vuonna 2015 juoksimme ensimmäisen 10 km juoksukilpailun 1:05 aikaan, Tapahtumassa loppumatkasta minun piti kävellä, kun en jaksanut juosta.

Vuoden 2016 maaliskuussa voitin osallistumisen Vitamin Well:n juoksukouluun ja Helsinki Half Marathonille. En ollut ennen tuota kuvitellut että ilmoittautuisin noin pitkälle juoksumatkalle. Uskaltauduin kuitenkin juoksukouluun ja HHM:n lähtöviivalle. Maaliin juoksin ajassa 2:18. Tuon puolimaratonin loppupuolella ajattelin että ei enää ikinä puolimaratonia, mutta kun kotiin pääsin kipeillä jaloilla, niin heti ilmoittauduin seuraavan vuoden HHM:lle. Sillä tiellä tässä ollaan.

Maratonille olen ilmoittautunut 2 kertaa, mutta kertaakaan en ole ollut maratonin lähtöviivalla – vielä!

5 parasta asiaa juoksemisessa
1. Yhteiset harjoitukset ja yhteislenkit, joka on varmaan perua yli 40 vuoden joukkuepelitaustasta.
2. Helppo harrastus, juoksemaan voi lähteä heti kotiovelta.
3. Yleiskunnon ylläpitäminen ja parantaminen.
4. Lähes kuka vaan voi harrastaa juoksua, koska jokainen voi edetä omaa vauhtia.
5. Juoksutapahtumat.

5 vähiten mukavaa asiaa juoksemisessa
1. Talvijuoksu (kylmä ja liukasta), siitä huolimatta ostin juuri ensimmäiset nastalenkkarit.
2. Juoksutapahtumissa liian kovat ensimmäiset kilometrit.
3. Loukkaantumiset, onneksi itse olen nyt säästynyt lähiaikoina vaivoilta.
4. Motivaation puute – minä hoidan tämän ilmoittautumalla tapahtumiin aina hyvissä ajoin Early Bird-hinnoilla.
5. Jos et löydä sopivaa kuunneltavaa sisähallissa juostavalle pitkikselle.

Suosikkitreeni
Seuraava harjoitus.

Mitä odotat vuoden 2020 Helsinki Half Marathonilta ?
Kesän ensimmäistä hellepäivää… Ehdottomasti hyvätuulisten juoksijoiden kohtaamista, iloisia kasvoja maalissa ja ennätyksiä.

Tavoite Helsinki Half Marathonilla?
Tehdä uusi oma ennätys ja samalla alittaa 2:10.

Puolimaratonin ennätyksesi? Muita ennätyksiäsi?
Puolimaratonin ennätykseni on vuoden 2018 HHM:n 2:12:10.
10 KM ennätykseni on vuoden 2017 Haaga Runilta 54:50.

Kuinka valmistaudut Helsinki Half Marathonille?
Yritän noudattaa viime vuoden Helsinki Half Marathonin nettisivujen harjoitusohjelmaa vähän muokattuna ja lisäksi käyn keskiviikkoisin Runner’s High:n Juoksuklubin harjoituksissa.


Seuraa Instagramissa!